SarganOsmica tren yolu

Tren yolu / Sargan Osmica

Sırbistan ‘a ikinci kez gittiğimde çok sıcak bir yaz günüydü . Bu kez kesinlikle amaç ” Life is Miracle” filmindeki o tren yolunu görmekti . Filmden sonra araştırınca  SarganOsmica trenin hikayesini öğrendim. Yıllar önce Avusturya-Macaristan zamanında Belgrad, Sarajevo, Visegrad ,Dubrovnik arasında yapılan tren yolu gelmiş MokraGora daki geçit vermeyen dağlara dayanmış . İmkanı yok, yol yapılması için uygun noktalar bulunamıyor . Neredeyse proje iptal olacakken bir mühendis bir fikrim var . Sekiz harfi şeklinde bir dar geçit açarsak tren döne döne dağları aşıp yoluna devam edebilir , demiş .

siz böyle cici tren istasyonu gördünüz mü ?
Tren yolu …

Biz Sarajevo’dan 3 kişi ve Belgrad ‘tan gelen diğer 3 arkadaşımız ile Visegrad da buluştuk . Sonra local  minibüs ile devam ettik . Bosna sınırından çıkıp Sırbistan a giriş yapıldığını hatırlatırım. Fakat bu öyle zor bir geçiş değil çünkü iki ülkede Türklere vize uygulamıyor .

balkonumuzdan manzaramız

Sonra biz SarganOsmica tren istasyonunun yanındaki evlerden birinde 1 gece kaldık . Aman ne maceralı bir ev kiralamaydı . Bir kaç eve bakalım dedik . Birinde yaşlı bir teyze oturuyor ama ortalık 100 yıldır temizlenmemiş, olmaz dedik. Bir diğerine gittik o da evinin üst katında 3 oda gösterdi ,beğendik ama bir arkadaşlara soralım dedik. Demez olaydık geri dönünce adam demez mi vermiyorum size oda filan , hoppala . Neden ama ? Sizi gördüm gidip başka evlere fiyat sordunuz , diyor . Manyak mısın be adam diyesimiz var ,diyemiyoruz çünkü  hem 3 oda bulmuşuz , hem fiyat iyi,en önemlisi  akşam olmak üzere … Karısı da göz kırpıyor bir yandan , zaten adam leş gibi rakı kokuyor . Neyse ki Kaan la beraber  azıcık Boşnakçamızla adamı ikna ediyoruz .

Derya ile Türkan  aşağıdaki marketten alışveriş yapıyor  ,  duşa giren , internete kavuşan  , masa hazırlayan  var . Keyfimize diyecek yok yani . Amca ile de aramız düzelmiş neyse ki 🙂 Bir anda akşam oluyor hava fişekler patlıyor . Bu ne acaba derken adam demez mi Emir Kustirca nın köyünde festival açılışı var . Ehh be adam önceden söylesene 🙁 Haydi gelim diyoruz . Yürürsek uzun süreceğinden çakal evsahibine para veriyoruz iki araba bizi tepeye çıkarıyor . Hakikaten kalabalık ,her yer süslü filan ama parti bitmiş. Muhtemelen sinema salonuna filan geçti konuklar . Temmuz 13 ama kış gibi soğuk olunca evimize dönelim de çekirdek çitleyelim , diyoruz . Yok şaka değil vallahi bildiğiniz çay yaptık ,kuruyemiş paketlerimizi açtık , yayıldık bir odaya pijama partisi yaptık .

nasıl lezzetli bir kahvaltıydı

Evimiz trene istasyonuna sadece 2 dakika yürüme mesafesindeydi . Manzarası harikaydı doğrusu ! Kahvaltı sonrası tren istasyonuna gittik ve biletleri aldık . Küçük ama çok şirin ahşap sandalyelere yerleştik . Şimdi sıra tüneller , köprüler geçip manzaraya doymaktaydı .

Yaklaşık 3 saat süren gezintimizin tadı damağımızda kalarak bitirdik. Sonra da 2 taksi ayarlayıp yeni maceralar için Bajina Basta şehrine hareket ettik.

Peki nedir bu SarganOsmica Tren yolu ?

1925 yılında inşa edilen “Šargan Osmica ” yani Sargan sekiz.  Sargan ve MokraGora istasyonu arasındaki 3.5 km lik farkı tam 15.44 km mesafede dolaşıyor . Aynı zamanda  450 metre yükseklik farkını tırmanıyor.

Tren 5 köprü ve 22 tünelden geçiyor. En uzun tünel ise 1.68 km . Ayrıca birkaç gözlem noktası ile MokraGora doğasının sihir görünümünü izleyebiliyorsunuz. Sadece 0,76 mt genişliğiyle dar geçit demiryolu denen yol  1974 trafiğe kapatılmış , 1999’da yeniden faaliyete geçmiş. Sargan trenleri her gün MokraGora’dan 10: 30’da ve 13: 30’da 16:10 da hareket ediyor . Düzenli gidiş ile MokraGora-  Šargan Vitasi  -MokraGora arasında turistik amaçlı geziyor .

MokraGora köyünden hareket eden trene binmek isterseniz sabah ilk treni seçmeniz daha iyi olur . Çünkü yukarı çıktıkça hava sıcak olacaktır ve kalabalık. Ama dağa çıktıkça ve tünellere girip çıkınca esiyor . Tünellerde tepenize su da damlayabilir, söylemeyi unuttum MokraGora ıslak dağ demek 🙂

Tren 3 saat boyunca gezerken ilk önce Türkçesi ” Dokuzuncu kilometre ” olan istasyonda duruyor .

her yer çiçek
güzel güneşli bir gündü

İkinci durağı Jatare İstasyonunda daha fazla duruyor . Oradaki lokantada yemek bile yiyenler oldu . Ya da yukarıdaki tünele çıkılabiliyor . Ben sessiz sakin istasyon binasının yanında dinlenmeyi tercih ettim .

tam parti verilecek balkon 🙂

Üçüncü durağı ise  Golubici istasyonu oluyor . Benim en sevdiğim ise Golubici istasyonu çünkü işte film  tam bu istasyonda geçiyordu . Dolayısıyla ben her köşesini  çok iyi biliyordum . Ordan oraya koşuşturduk , fotoğraf çektirdik. Ama bunun .ok kolay olduğunu  sanmayın . Nedenine gelince o kadar çok insan var ki , hal böyle olunca alelacele bir şeyler çektik . Ama fotoğraftan daha önemli olan önümüzde uzanan vadinin manzarasıydı .

filmi izleyenelr arabayı hatırlarlar

Yine de sallanan sandalyenin bulunduğu manzaralı balkon , partide kadının üstüne dökülen su , çatı katındaki o küçük yuvarlak pencere hepsi oradaydı .

Tren istasyonlarından biri

Ablam  yıllar önce ”  Levent kültür merkezinde film izlemeye gidelim ”  demişti. Filmin adını bilmeden gidip izlemiştik . Tesadüflere inanır mısınız bilmem ama , birinde ” Life is Miracle – Bir mucizedir yaşamak ” yi izledik . Yıllar sonra gittiğimizde ise Zivot- Bana Söz Ver ” e denk geldik.  Hepi topu zaten LKM de  iki kez sinemaya gitmiş olabiliriz. İkisinde de Emir Kustirica nın filmi olması tamamen tesadüf . Bu tesadüfü o gün o  istasyonda dağlara , çam ağaçlarına , sarı badanalı Golubici istasyonuna bakarken konuştuk…

Tren gören masumlar gibiyiz

İyi ki dedi ablam ,iyi ki ısrarla gidelim demişsin …

Peki siz Tren yoluna nasıl gidilir   ?

Belgrad ve Saraybosna’ dan otobüs ile Visegrad a gelinir . Visegrad ta Drina Köprüsü görülür ve minibüs ile 30 dk da Mokra Gora dasınız . Sonra Mecavnik e taksi ya da yürüyerek çıkılır.
Eğer Balkanları araba kiralayıp geziyorsanız size fikir vermesi açısından yazayım ; Belgrad 197,22 km ,Saraybosna 140,09 km , Višegrad ise 27.79 km.

hatta şuraya filminden bir kesitte bırakayım Life is miracle

Tren istasyonundaki işte o salon