SarganOsmica tren yolu

Sargan Osmica tren yolu

Kitapların, filmlerin bazen bir yazarın peşinden seyahatler yapmak gibi bir tutkum var. Bu planlı bir şekilde gelişmedi aslında. Şöyle ki bu yazıya konu olan Sargan Osmica tren yolunu bir filmde gördüm.

Tamamen tesadüfen Levent Kültür merkezi civarındayken film gösterimi varmış, deyip paldır küldür girdik. İzlediğimiz bir film. Adı ” Life is Miracle ” idi ve film başlar başlamaz şaşırmıştım çünkü Boşnakça konuşuluyordu. Zaten daha ilk dakikalarda Emir Kusturica ‘ nın filmi olduğu anladım. (adamın filmlerinin hastasıyım da ) Film hakkında biraz ipucu da vereyim, belki izlemek istersiniz. Biraz hüzünlü, biraz eğlenceli, müzikler tabii ki yine harika, oyunculuklar çok iyi. En güzel yanı manzaralar idi. Olay başından sonuna dağ başında bir tren istasyonunda geçiyor.

Film çıkışı bu adam nerden bulur böyle yerleri diye kendi aramızda konuştuk. Ama ben bununla kalmayıp araştırmalara başladım. Sonra öğrendim ki böyle bir tren yolu hikayesi kısmen yaşanmış ve filmden sonra popüler olunca turizme açılmış.

Peki ben bunu okuyunca durur muyum sizce? İlk Sırbistan gezimde tabii ki gittim. Fakat mevsim kış olunca tren çalışmadı . İkinci kez gittiğimde çok sıcak bir yaz günüydü. Bu kez kesinlikle kaçıramazdım.

Yıllar önce, taaa Avusturya-Macaristan İmparatorluğu  zamanında Belgrad, Sarajevo, Visegrad, Dubrovnik arasında tren yolu inşa etmeye karar verilmiş. Ancak her şey güzel giderken proje gelmiş MokraGora’ daki geçit vermeyen dağlara dayanmış. İmkanı yok, yol yapılması için uygun noktalar bulunamıyor. Neredeyse proje iptal olacak iken bir mühendis ;  bir fikrim var. Eğer sekiz rakamı  şeklinde bir dar geçit açarsak tren döne döne dağları aşıp yoluna devam edebilir, demiş .

SarganOsmica
balkonumuzdan manzaramız

Peki nedir bu SarganOsmica Tren yolu ?

1925 yılında inşa edilen “Šargan Osmica ” yani Sargan sekiz.  Sargan ve MokraGora istasyonu arasındaki 3.5 km lik farkı tam 15.44 km mesafede dolaşıyor . Aynı zamanda  450 metre yükseklik farkını tırmanıyor.

Tren 5 köprü ve 22 tünelden geçiyor. En uzun tünel ise 1.68 km. Ayrıca birkaç gözlem noktası ile MokraGora doğasının sihir görünümünü izleyebiliyorsunuz. Sadece 0,76 mt genişliğiyle dar geçit demiryolu denen yol  1974 trafiğe kapatılmış, 1999’da yeniden faaliyete geçmiş. Sargan trenleri her gün MokraGora’dan 10.30’da ve 13. 30’da 16.10 da hareket ediyor. Düzenli gidiş ile MokraGora- Šargan Vitasi-MokraGora arasında turistik amaçlı geziyor.

MokraGora köyünden hareket eden trene binmek isterseniz sabah ilk treni seçmeniz daha iyi olur. Çünkü yukarı çıktıkça hava sıcak olacaktır ve kalabalık. Ama dağa çıktıkça ve tünellere girip çıkınca esiyor. Tünellerde tepenize su da damlayabilir, söylemeyi unuttum MokraGora ıslak dağ demek 🙂

Tren 3 saat boyunca gezerken ilk önce Türkçesi ” Dokuzuncu kilometre ” olan istasyonda duruyor.

her yer çiçek
güzel güneşli bir gündü

İkinci durağı Jatare İstasyonunda daha fazla duruyor. Oradaki lokantada yemek bile yiyenler oldu. Ya da yukarıdaki tünele çıkılabiliyor. Ben sessiz sakin istasyon binasının yanında dinlenmeyi tercih ettim.

tam parti verilecek balkon 🙂

Üçüncü durağı ise  Golubici istasyonu oluyor. Benim en sevdiğim ise Golubici istasyonu çünkü işte film  tam bu istasyonda geçiyordu . Dolayısıyla ben her köşesini  çok iyi biliyordum. Ordan oraya koşuşturduk, fotoğraf çektirdik. Ama bunun. Çok kolay olduğunu  sanmayın. Nedenine gelince o kadar çok insan var ki, hal böyle olunca alelacele bir şeyler çektik. Ama fotoğraftan daha önemli olan önümüzde uzanan vadinin manzarasıydı

filmi izleyenelr arabayı hatırlarlar

Yine de sallanan sandalyenin bulunduğu manzaralı balkon, partide kadının üstüne dökülen su, çatı katındaki o küçük yuvarlak pencere hepsi oradaydı.

Tren istasyonlarından biri

Ablam  yıllar önce ”  Levent kültür merkezinde film izlemeye gidelim ”  demişti. Filmin adını bilmeden gidip izlemiştik. Tesadüflere inanır mısınız bilmem ama birinde ” Life is Miracle – Bir mucizedir yaşamak “filmini izledik, birinde  ise Zivot- Bana Söz Ver ” e denk geldik.  Hepi topu zaten LKM de  iki kez sinemaya gitmiş olabiliriz. İkisinde de Emir Kustirica nın filmi olması tamamen tesadüf . Bu tesadüfü o gün o  istasyonda dağlara, çam ağaçlarına, sarı badanalı Golubici istasyonuna bakarken konuştuk…

Tren gören masumlar gibiyiz

İyi ki dedi ablam, iyi ki ısrarla gidelim demişsin…

Peki SarganOsmica tren yoluna nasıl gidilir  ?

Belgrad ve Saraybosna’ dan otobüs ile Visegrad a gelinir. Visegrad’ ta Drina Köprüsü görülür ve minibüs ile 30 dk da MokraGora dasınız. Sonra Mecavnik’ e taksi ya da yürüyerek çıkılır.
Eğer Balkanları araba kiralayıp geziyorsanız size fikir vermesi açısından yazayım; Belgrad 197,22 km ,Saraybosna 140,09 km, Višegrad ise 27.79 km.

Tren yolu …

Sarajevo’dan önce şehirlerarası otobüslerle Visegrad’a geldik. Ordan da minibüs ile Bosna sınırından çıkıp Sırbistan’ a giriş yaptık. Fakat bu öyle zor bir geçiş değil çünkü iki ülkede Türklere vize uygulamıyor. Her iki yönden de geliş kolay yani. Yol üstünde MokraGora’da ineceğimiii söyledik. Bu kadar basitti.

Sonra biz SarganOsmica tren istasyonunun yanındaki evlerden birinde 1 gece kaldık. Aman ne maceralı bir ev kiralamaydı. Bir kaç eve bakalım dedik. Birinde yaşlı bir teyze oturuyor ama ortalık 100 yıldır temizlenmemiş, olmaz dedik. Bir diğerine gittik o da evinin üst katında 3 oda gösterdi, beğendik ama bir arkadaşlara soralım dedik. Demez olaydık geri dönünce adam demez mi vermiyorum size oda filan, hoppala. Neden ama? Sizi gördüm gidip başka evlere fiyat sordunuz, diyor. Manyak mısın be adam diyesimiz var, diyemiyoruz çünkü  hem 3 oda bulmuşuz, hem fiyat iyi, en önemlisi  akşam olmak üzere… Karısı da göz kırpıyor bir yandan, zaten adam leş gibi rakı kokuyor. Neyse ki Kaan la beraber  azıcık Boşnakçamızla adamı ikna ediyoruz.

Derya ile Türkan  aşağıdaki marketten alışveriş yapıyor,  duşa giren, internete kavuşan , masa hazırlayan  var. Keyfimize diyecek yok yani. Amca ile de aramız düzelmiş neyse ki ) Bir anda akşam oluyor hava fişekler patlıyor. Bu ne acaba derken adam demez mi Emir Kustirca nın köyünde festival açılışı var. Ehh be adam önceden söylesene.( Haydi gelim diyoruz. Yürürsek uzun süreceğinden çakal ev sahibine para veriyoruz iki araba bizi tepeye çıkarıyor. Hakikaten kalabalık, her yer süslü filan ama parti bitmiş. Muhtemelen sinema salonuna filan geçti konuklar. Temmuz 13 ama kış gibi soğuk olunca evimize dönelim de çekirdek çitleyelim, diyoruz. Yok şaka değil vallahi bildiğiniz çay yaptık, kuruyemiş paketlerimizi açtık, yayıldık bir odaya pijama partisi yaptık.

nasıl lezzetli bir kahvaltıydı

Evimiz trene istasyonuna sadece 2 dakika yürüme mesafesindeydi. Manzarası harikaydı doğrusu! Kahvaltı sonrası tren istasyonuna gittik ve biletleri aldık. Küçük ama çok şirin ahşap sandalyelere yerleştik. Şimdi sıra tüneller, köprüler geçip manzaraya doymaktaydı.

Yaklaşık 3 saat süren gezintimizin tadı damağımızda kalarak bitirdik. Sonra da 2 taksi ayarlayıp yeni maceralar için Bajina Basta şehrine hareket ettik.

hatta şuraya filminden bir kesitte bırakayım Life is miracle

Tren istasyonundaki işte o salon